CKV

CKV

CKV staat voor Culturele en Kunstzinnige Vorming en alle leerlingen op het PNC volgen dit schoolexamenvak in leerjaar 4. Het is een veelzijdig vak, waarbij je van alles leert over de achtergronden van verschillende kunstdisciplines, zoals film, reclame, muziek, design en fotografie. Je gaat daarnaast vooral actief en creatief aan de slag met praktische opdrachten. Zo maak je een fotoserie over een zelfgekozen onderwerp, ontwerp je jouw eigen product geïnspireerd op een schilderij, geef je een performance van een door jou geschreven spoken word of rap en maak je een film die wordt ingezonden voor het jaarlijkse PNC Filmfestival.

Bij CKV gebruik je geen boek, maar werk je met onze eigen digitale lesmethode die is opgebouwd uit afwisselende thema’s. De lesstof en opdrachten sluiten zoveel mogelijk aan bij de actualiteit, want kunst en cultuur zijn altijd in beweging! Ook zijn er diverse excursies, zoals het bezoek aan een museum en een theatervoorstelling.

Je sluit CKV af met jouw eigen research, waarbij je veel ruimte krijgt voor je eigen ideeën en interesses. Zo is er door leerlingen bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de invloed van de intelligente lockdown op ons mediagebruik, is er onderzocht hoe een kunstwerk kan bijdragen aan bewustwording rondom afvalproblematiek en heeft een leerling onderzocht hoe de economische waarde van een kunstwerk eigenlijk tot stand komt.

Lees hieronder enkele uitspraken van leerlingen over opdrachten bij CKV en bekijk de impressiebeelden van werk van leerlingen op de foto’s.

Manon (V4a):

De opdracht was heel leuk, want er waren weinig regels. Ik mocht helemaal mijn eigen gang gaan!

Boris (V4b):

Het leukste aan de opdracht vond ik dat ik mijn eigen designproduct mocht ontwerpen. Dit vroeg echt om creativiteit! Ook vond ik naar het museum gaan erg leuk. Ik dacht van tevoren dat het verschrikkelijk zou worden. In mijn vrije tijd naar een museum?! Maar toen ik met de opdracht bezig was, werd het eigenlijk steeds leuker!

Jaap (V4b):

Tijdens de opdracht moest ik het creatieve in mijzelf activeren. Het begon stroef omdat ik moeilijk op ideeën te komen, maar na het brainstormen begonnen de ideeën vanzelf te komen. Hierna ging het proces eigenlijk heel soepel en uiteindelijk vind ik mijn eindproduct erg geslaagd.